Is boekhouden in Excel nog steeds handig?
Door de komst van de vele boekhoudpakketten neemt de vraag naar Excel boekhouden steeds meer af. Maar het is nog niet verdwenen. Daarom voor jou alle informatie en voordelen van Excel boekhouden.
Boekhouden in Excel, werkt dat nog handig? Of moet je voor een boekhoudpakket gaan
Als je een kleine ondernemer bent zul je het wel herkennen. Je boekhouding doen in Excel. Het programma staat al jaren bekend als een handige tool om de boekhouding te doen, en waarom ook niet want het werkt ook prima.
Toch is het eerlijk gezegd niet meer van deze tijd want het gebruik van een goed online boekhoudpakket biedt veel meer voordelen dan Excel en hoeft helemaal niet veel te kosten. Als u op zoek bent naar de verschillen tussen Excel en een online boekhoudprogramma bent u aan het juiste adres. We hebben de allerbelangrijkste verschillen op een rijtje gezet:
Voordeel 1: Zorg er voor dat de boekhouding foutloos gebeurd
Het allergrootste gevaar van een boekhouding doen in Excel is dat je heel gemakkelijk fouten maakt die je later pas terugvindt. Dit komt vaak voor bij het berekenen van BTW of het totale factuurbedrag. Doordat Excel een handwerkje is blijft het foutgevoelig.
Een boekhoudprogramma berekent automatisch de factuurbedragen en BTW door zodat u eigenlijk bijna geen fouten meer kunt maken. Daardoor bespaar je weer kostbare tijd tijdens het boekhouden.
Voordeel 2: BTW aangifte en BTW berekenen
Een boekhoudprogramma zorgt er voor dat je nooit meer hoeft te zoeken naar bedragen die afgedragen moeten worden aan de belastingdienst. De meeste boekhoudpakketten zorgen er zelfs voor dat je automatisch BTW aangifte kan doen via het eigen dashboard. Een paar simpele drukken en de BTW-aangifte wordt automatisch verzonden naar de Belastingdienst.
Voordeel 3 : Dashboards en verschillende overzichten
Inzicht hebben in de financiele situatie van je zaak is natuurlijk een must voor elke ondernemer. Met een paar simpele drukken op de knop heb je direct inzicht in de huidige stand van zaken en kunt u snel zien hoeveel er verdiend of uitgegeven is. Daarbij kun je ook een grootboekrekening bekijken of bepaalde relaties inzichtelijk maken. Het komt vaak voor dat je in een boekhoudpakket gemakkelijk relatiebestanden kunt opzetten. Daardoor kunt u gemakkelijk inkomende en uitgaan facturen koppelen aan een klant of leverancier.
Voordeel 4 : Alles opgeslagen in de cloud
De oude schoenendoos vol met bonnetjes, facturen en rekeningen. Wie kent hem niet, maar dat is verleden tijd met de huidige boekhoudpakketten. Je kunt tegenwoordig alle bewijsstukken toevoegen in de cloud. Dit betekent dat u overal en altijd bij deze gegevens kan maar dat u ze ook nooit meer kwijtraakt.
Je kunt alles toevoegen aan een archief door middel van een scan, mail of foto zodat je nooit meer bonnetjes & facturen kwijtraakt.
Je hebt tegenwoordig bijna geen boekhoudpakket meer dat geen automatische scan functie heeft. Deze functie zorgt er voor dat facturen en bonnetjes automatisch worden herkend. Slimme boekhoudpakketten kunnen daardoor direct een boeking maken zonder gedoe.
Voordeel 5 : Je kunt online factureren
Veel boekhoudpakketten zorgen er voor dat je gemakkelijk online factureert. Je maakt snel rekeningen met producten, diensten of uren voor een project. Je kunt deze facturen gemakkelijk opmaken en direct opsturen naar klanten.
Als u vaak terugkerende facturen heeft dan kun je deze vaak eenmalig aanmaken, deze worden dan automatisch voor u klaargezet zodat ze maandelijks opgestuurd worden. Je kunt in je boekhoudpakket ook heel gemakkelijk openstaande rekeningen bekijken. Moeten er nog facturen betaald worden? Dan is contact opnemen tegenwoordig heel gemakkelijk want je hebt de documentatie direct bij de hand.
Voordeel 6 : Zorg er gemakkelijk voor dat ieder uur wordt bijgehouden
Veel boekhoudpakketten bieden de mogelijkheid om al je gewerkte uren bij te houden. Je kunt je uren per project, periode of klant bijhouden om zo het overzicht te behouden. Alle uren die gemaakt worden verwerk je in een paar klikken in een factuur om de betaling voor de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Voordeel 7 : Je kunt gemakkelijk samenwerken met andere collega’s
Een online boekhoudpakket maakt het mogelijk om samen te werken met medewerkers, collega’s of boekhouders. Deze kunnen hun eigen uren bijhouden of de boekhouding controleren.
Voordeel 8 : Je kunt heel veel tijd besparen door alles te koppelen
Een boekhoudpakket stelt je in staat om je boekhouding te automatiseren. Koppel direct je bankrekening, incassobureau, webshop of betaalmiddel. Je hoeft bijna niets meer te doen omdat alle processen volledig geautomatiseerd zijn.
Voordeel 9 : Je kunt gemakkelijk hulp krijgen bij het boekhouden
Een boekhoudprogramma biedt vaak goede service. Je kunt makkelijk online cursussen volgen, handleidingen bekijken, webinars volgen en trainingsvideo’s bekijken. Je kunt daarbij hulp krijgen van de klantenservice die je graag verder helpt met problemen tijdens het boekhouden.
Financiële vaste activa | Wat verstaan we hieronder? | Alle informatie in een notendop!
De financiële vaste activa is een balansrubriek waar vaak veel onduidelijkheid over is. Dit komt doordat de meeste mensen bij financiële vaste activa al gauw denken aan beleggingen. Toch is er een groot verschil tussen beleggingen en langlopende aandelen in bedrijven....
Herwaarderingsreserve | Wat betekent het & hoe bereken je dit? | Alles wat je moet weten op één pagina!
Ondernemingen moeten rekening houden met prijsveranderingen van hun activa op de balans. Wanneer deze aanschafprijs van de activa toeneemt of afneemt, dan mag de boekwaarde van de huidige activa ook omhoog gaan. Bij de verkoop hiervan krijg je immers meer of minder...
BTW relatiegeschenken | Wat houdt het precies in & is het aftrekbaar? | Lees alle informatie hier!
Als onderneming kun je de band met klanten verbeteren middels een relatiegeschenk. Ook kun je een relatiegeschenk geven aan een klant als blijk van waardering. Deze giften zijn ondernemingskosten en beïnvloeden je inkomstenbelasting en winst. Hiervoor gelden uiteraard...
Vlottende activa | Wat houdt het in & wat valt eronder? | Lees de informatiegids van A-Z!
Wij krijgen regelmatig de vraag: "Wat zijn vlottende activa?" en daarom gaan wij er jou op deze pagina meer over vertellen. Vlottende activa is een term die altijd terugkomt op de balans van een bedrijf. De term staat altijd aan de actiefzijde (debetzijde) van de...
Materiële vaste activa | Wat moet ik erover weten & hoe werkt het? | Kom er hier achter!
Materiële vaste activa zijn bezittingen van een bedrijf die voor een langere periode worden gebruikt bij de bedrijfsvoering. Dat wil zeggen dat een actief bestemd is voor de het produceren of leveren van goederen en diensten. Ze dragen op een duurzame manier bij aan...
Immateriële vaste activa | Wat betekent het & waar moet ik op letten? | Alles wat je moet weten op één pagina!
Immateriële vaste activa zijn niet-tastbare activa die in het bezit zijn van een bedrijf. Hierbij dienen de activa wel deel uit te maken van de bedrijfsvoering en een toekomstig voordeel te zijn voor het bedrijf. Het kan ook worden gezien als bezittingen die een rol...
Boekhouden in de cloud: wat is het? En wat zijn jouw mogelijkheden?
Tegenwoordig krijg je vaak te maken met online boekhouden, cloud boekhouden of online boekhoudprogramma's. Steeds meer ondernemers en ZZP'ers kiezen ervoor, omdat ze hierdoor altijd en overal bij hun boekhouding kunnen. Boekhouden in de cloud wil namelijk zeggen dat...
Self-billing: wat is het, wat kun je er mee en hoe werkt het? Kom er nu achter!
Self billing, ook wel 'reversed-billing' genoemd is erg in trek, maar wat houdt het precies in? Self billing is een vorm van boekhouden waarbij niet de verkoper, maar de koper de factuur opstelt. De klant als het ware. De vraag 'wat is self billing?' is dus te...
Zakelijke betaling met privérekening, hoe gaat dit in zijn werking? | Lees hier alle informatie!
Het kan iedereen wel eens per ongeluk overkomen dat je een zakelijke aankoop privé betaald, dit is gelukkig ook helemaal niet zo erg. We blijven mensen en fouten maken kan iedereen overkomen, in de meeste gevallen kom je er ook pas tijdens het afrekenen achter dat je...
Schikkingsvoorstel verwerken in de boekhouding, is dat mogelijk? | Lees hier alle informatie!
Als ondernemer zijnde wil je uiteraard zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het bijhouden van je administratie, zo heb je meer tijd over voor het geen waar het allemaal om gaat, ondernemen. Veel ondernemers kiezen er dan ook voor om gebruik te maken van een...
Online boekhoudpakket zonder zakelijke rekening, is dat mogelijk? | Lees hier alle informatie van A-Z!
Als ondernemer zijnde wil je uiteraard zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het bijhouden van je administratie, zo heb je meer tijd over voor het geen waar het allemaal om gaat, ondernemen. Veel ondernemers kiezen er dan ook voor om gebruik te maken van een...
Grootboekrekening, wat houdt het precies in? | Lees hier alle informatie & leer de basis van boekhouden!
Bij ieder bedrijf horen de nodige administratieve werkzaamheden. En hoewel je misschien de boekhouding overlaat aan een administratief medewerker of een boekhouder is het toch onvermijdelijk dat je het begrip grootboekrekening tegen gaat komen. Dit is een van de...
Factuur uit het buitenland, wat houdt het precies in? Lees er hier alles over!
Je organisatie is aan het groeien en je bereikt een nieuwe mijlpaal, je eerste klanten in het buitenland! Maar welke regels gelden er in het betreffende land met betrekking tot factureren? Wat is het verschil met facturen uit het buitenland? Is een buitenlandse...
Afschrijvingen, wat houdt het precies in? | Bekijk hier alle informatie & wordt bekend met de verschillende methodes!
Wanneer je een eigen bedrijf hebt krijg je met veel administratief werk te maken. Dit is niet alleen noodzakelijk voor de Belastingdienst, maar ook voor jezelf. Op deze manier houd je het overzicht en kun je altijd gemakkelijk en snel een beroep doen op je gegevens....
Factuur programma, eenvoudig & online? | Lees hier alle mogelijkheden!
Door gebruik te maken van een factuur programma kun je zelf op een efficiënte manier de administratie van je organisatie bijhouden, hierdoor kun je besparen op de kosten en tijd die je normaal gesproken kwijt zou zijn. Administratie is een onderdeel van een...
Alle aanbieders vergelijken!