Grootboekrekening, wat houdt het precies in? | Lees hier alle informatie & leer de basis van boekhouden!
Bij ieder bedrijf horen de nodige administratieve werkzaamheden. En hoewel je misschien de boekhouding overlaat aan een administratief medewerker of een boekhouder is het toch onvermijdelijk dat je het begrip grootboekrekening tegen gaat komen.
Dit is een van de belangrijkste begrippen als het gaat om de boekhouding van je bedrijf: het vormt de basis van een succesvolle en overzichtelijke boekhouding. Het is dus van groot belang dat je weet wat dit inhoudt en wat je hier mee moet doen.
Wanneer je een eigen bedrijf bent begonnen of meer informatie wilt over de grootboekrekening, is het belangrijk om een aantal dingen te weten.
Grootboek en de grootboekrekening: basis van de boekhouding
Je moet in ieder geval weten wat een grootboekrekening precies is. Een grootboekrekening staat in het grootboek. Een grootboek is een verzameling van alle grootboekrekeningen en de naam is ontstaan uit het bijhouden van de boekhouding in grote boeken.
Tegenwoordig zijn de grootboekrekeningen terug te vinden in online boekhoudprogramma’s. Wat is een grootboekrekening? Dit is een verzameling van alle inkomsten uitgaven binnen een specifieke categorie. Je kunt dit ook zien als een lijst van uitgaven en inkomsten die bij elkaar horen.
Zo deel je de boekhouding op in overzichtelijk stukken en heb je dus een sneller en beter overzicht. Iedere grootboekrekening heeft een nummer zodat je deze gemakkelijk terug kunt vinden, bijvoorbeeld in je online boekhoudprogramma. Online boekhouden is dan ook tegenwoordig erg populair.
Meer over de grootboekrekening
Je kunt de grootboekrekeningen in twee categorieën verdelen: de balansrekeningen en de winst- en verliesrekening. Een balansrekening gaat over de waarde of schuld en de winst- en verliesrekening gaat over de opbrengsten en de kosten. Wat valt er onder beide categorieën?
- Balansrekening: leningen, inventaris, kas, bank
- Resultaatrekening: verkopen, inkopen, advertentiekosten, reiskosten
Een grootboekrekening is belangrijk om te hebben, omdat je op deze manier een duidelijk beeld krijgt van de winst- en verliesrekening. Maar er zijn nog meer reden waarom een grootboekrekening van belang is voor de boekhouding van je bedrijf:
- Je hebt meer grip op je financiën;
- Je kunt een correcte balans maken;
- Je hebt een beter overzicht waarmee je sneller beslissingen kunt maken over verkopen of minder uitgeven;
- Je ziet duidelijk welke producten of diensten goed verkopen en welke juist niet.
Bovenstaande punten zijn belangrijke voordelen van de grootboekrekening. Je kunt je boekhouding bijvoorbeeld een stuk makkelijker corrigeren als dat nodig en daarnaast heb je een veel beter overzicht in je financiën. Dit is voor jou als ondernemer een enorm pluspunt.
Waar gebruik je het voor?
Een grootboekrekening is dus vooral belangrijk voor het op peil houden van de boekhouding van jouw bedrijf. Je hebt een betere grip op jouw financiën en daarnaast heb je een veel beter overzicht.
Dit is ook waar je de grootboekrekening voor kunt gebruiken: het opstellen van een jaarrekening.
Dit is een rekening die je ieder jaar moet opstellen om zo te kunnen zien welke stappen je als bedrijf hebt gemaakt. Met een goed bijgehouden grootboekrekening is het opstellen van een jaarrekening geen moeilijke klus.
De nummering van de grootboekrekeningen
Een grootboekrekening kun je het beste splitsen, omdat je anders het overzicht kwijtraakt. Dit is dan ook de reden dat grootboekrekeningen een uniek nummer krijgen. De nummering van grootboekrekeningen gaat volgens een ongeschreven regel:
- 1xxx: bankrekeningen, debiteurenrekening, btw-rekening, ect.
- 2xxx: tussenrekeningen, geld overgemaakt van de zakelijke spaarrekening naar de zakelijke bankrekening;
- 3xxx: voorraadrekeningen die van pas komen als je ook daadwerkelijk een voorraad van artikelen hebt;
- 4xxx: alle kostenrekeningen zoals loonkosten, telefoonkosten, kantoorbenodigdheden, huur;
- 7xxx: inkopen van de voorraad
- 8xxx: omzetrekeningen, alle inkomsten uit verkopen.
Hoe maak je een grootboekrekening voor je bedrijf?
Hoe kun je een grootboekrekening maken? Je bent er als bedrijf vrij in om je eigen grootboek met grootboekrekeningen samen te stellen.
Je kunt het dus volledig volgens je eigen inzicht doen. Wanneer je voor de eerste keer een grootboekrekening gaat maken, kun je ter inspiratie bij anderen kijken zodat je een idee hebt hoe je dit het beste kunt doen.
Online zijn verschillende voorbeelden te bekijken zodat je een duidelijk beeld krijgt van hoe je dit kunt maken. Je kunt ook gebruik maken van een online boekhoudprogramma.
Deze programma’s bieden vaak standaard sjablonen aan voor grootboekrekeningen die je kunt bewerken en aanvullen naar de gegevens van je eigen bedrijf.
Maak gebruik van een boekhoudprogramma
Wanneer je zelf weinig kijk hebt op de boekhouding en alles wat hierbij komt kijken, heb je veel baat bij de aanschaf van een boekhoudprogramma.
Dit zijn vaak makkelijk te begrijpen programma’s waarin je snel wegwijs wordt. Een online programma zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat je altijd een overzicht hebt en dat je jouw gegevens altijd bij de hand hebt.
Een andere oplossing is het inhuren van een accountant. Een accountant is helemaal thuis in alle financiële zaken binnen je bedrijf. Het kan dus zeker een aanrader zijn, zodat je de grootboekrekening en alles wat hierbij komt kijken aan een professional kunt overlaten.
Grootboekrekening zelf doen? Volg een cursus
Als je geen geld wilt uitgeven aan de kosten voor een accountant kun je er ook voor kiezen om het zelf te doen. Het is hierbij wel handig om enige kennis en verstand van zaken te hebben, zodat je niet tegen problemen aan gaat lopen.
Wil je geen boekhouder maar mis je de nodige kennis? Als je zzp’er bent is de kans groot dat je niet de financiële middelen hebt om een boekhouder in te huren. Dan kun je ook altijd nog een cursus boekhouden te volgen. Er zijn genoeg mogelijkheden waarbij je lessen kunt volgen over de boekhouding.
Deze lessen volg je eenmalig en je hebt er de rest van je ondernemerschap plezier van. Het is zeker de moeite waard om te kijken naar je mogelijkheden hierin.
Het gemak van een grootboekrekening
Ook met betrekking tot de btw-aangifte voor bedrijven is het makkelijk om voor de kosten en ontvangsten een grootboekrekening te maken.
Op deze manier wordt het ook overzichtelijker voor jou wanneer je deze aangiftes gaat opstellen om te versturen naar de Belastingdienst. Het kost misschien in het begin wat tijd om de grootboekrekeningen te maken, maar op den duur gaat het je steeds makkelijker af en kost het je bijna geen moeite meer.
De woorden boekhouding en grootboekrekening klinken moeilijk en tijdrovend, maar eigenlijk is het niets meer dan het verwerken van de inkomsten en uitgaven van je bedrijf.
Wanneer je online een grootboek hebt gemaakt, kun je hier altijd gemakkelijk en snel het overzicht zien van de belangrijkste gegevens. Een goede grootboekrekening is vooral voor jezelf makkelijk. De inkomsten en uitgaven zet je eenvoudig naast elkaar en dus bereken je ook snel het resultaat.
Vooral als je specifieke informatie zoekt over een bepaalde uitgave kun je deze snel vinden. Je weet dankzij de grootboekrekening precies waar je moet zoeken.
Ga zelf aan de slag
Je weet nu hoe belangrijk het is om een grootboekrekening te hebben, maar ook hoe makkelijk deze te maken is. Een grootboek maak je op de manier waarop het voor jou makkelijk is.
Een kleiner bedrijf zal wellicht minder baat hebben bij een uitgebreid online boekhoudprogramma dan een wat grotere onderneming.
Je kunt zelf een manier vinden die voor jou werkt, zodat je het maximale kunt halen uit je overzichtelijke grootboekrekening.
Misschien ook interessant voor jou?
Handige & leuke Video’s