Welk boekhoudpakket moet ik nemen als startende ondernemer
Een goede start is natuurlijk een perfect begin voor jouw net opgerichte onderneming. Daar hoort uiteraard een capabel boekhoudpakket bij. Wij hebben voor jou alle informatie op een plek gezet waar je van kan profiteren!
Niet de eerste gedachte
Bij het starten van een onderneming denken starters vooral in het begin niet vaak aan de administratie, simpelweg omdat er nog geen omzet binnen vloeit. Ook zijn er ondernemers die denken dat ze weg kunnen komen met het bijhouden van een simpele spreadsheet via Excel. Hier is in principe niks mis mee, totdat er voor de eerste keer belastingaangifte gedaan moet worden.
De administratie van je eigen onderneming is enorm belangrijk, helaas is het van veel mensen niet de leukste bezigheid en neemt het enorm veel tijd in beslag. Het liefst besteden we de boekhouding uit, we willen helemaal niet bezig zijn met cijfertjes en aangiftes, maar ondernemen!
Hoe kunnen we dit probleem oplossen, ik wil immers zo efficiënt mogelijk mijn boekhouding bijhouden en het liefst voor zin mogelijk kosten. Om achter jouw ideale oplossing te komen heb ik een aantal handige punten voor je opgesteld, lees snel verder.
Denk goed na over je benodigdheden
Het pakket dat persoonlijk het best bij jou past hangt voor een groot deel af van wat voor soort bedrijf je bent, welke aanpak is het meest efficiënt binnen jouw onderneming. Je moet hierbij denken aan de hoeveelheid facturen die je verstuurt en ontvangt en welke functies zijn voor mij nog meer handig?
Functies waar je aan zou kunnen denken zijn bijvoorbeeld de salarisadministratie, kasfunctie, online betalingen en koppelingen met je bank. Aangeboden boekhoudpakketten bieden enorm veel functies, zorg ervoor dat je goed weet wat je nodig hebt. Op deze manier zul je niet betalen voor functies die je voor jouw bedrijf toch niet hoeft te gebruiken.
Boekhoudpakketten zijn er in verschillende opties
Uit de boekhoudpakketten die er aangeboden worden in Nederland zijn er in de grote lijnen 3 verschillende opties te kiezen. Ik zal deze 3 opties kort met u bespreken:
1. De traditionele Excel-sheet
Een traditionele Excel-sheet gebruiken voor de boekhouding is voor de startende ondernemer een prima oplossing. Wanneer er gedurende de tijd meer facturen worden verzonden en ontvangen is het verstandig om snel over te stappen op een online boekhoudprogramma, je wilt je belastingaangifte immers niet verkeerd aanleveren.
2. Online boekhoudsoftware
Wij raden eigenlijk iedere ondernemer, zowel startend als vergevorderd, een online boekhoudpakket aan. Je kunt dit programma in de meeste gevallen gemakkelijk koppelen met jouw bank zodat alle transacties die worden gedaan automatisch worden overgenomen. Met deze gegevens kun je vervolgens zelf aan geven wat voor boekingen het moeten worden, zelf facturen aanmaken en BTW aangiftes voorbereiden.
Dit zijn niet de enigste functies die online boekhoudprogramma’s te bieden hebben, er zijn er nog veel meer. Dit neemt niet weg dat elk boekhoudprogramma andere functies biedt. Via onze vergelijker kunt u alle aanbieders van boekhoudpakketten in Nederland vergelijken, gebruik deze handige tips en ga er met het voordeligste abonnement van door. De gemiddelde kosten van een boekhoudpakket liggen rond de €20 per maand.
3. De keuze voor een boekhouder
Als onderneming kan je er natuurlijk altijd voor kiezen om een boekhouder in vaste dienst te nemen of voor verschillende uren of taken in te huren. Een belangrijk aandachtspunt bij een boekhouder is dat je genoeg inzicht heb in je eigen financiën, deze geef je immers toch uit hand. Ook vanwege deze rede raden wij iedereen een online boekhoudpakket aan, altijd en overal inzicht in je financiën. Je hebt deze data immers ook nodig om juiste en weloverwogen keuzes te kunnen nemen.
Je kunt er overigens ook voor kiezen om een online boekhouder in te huren. De naam zegt het eigenlijk al, deze boekhouder doet de boekhouding volledig online. Bij deze keuze hoef je niet meer met bonnetjes rond te lopen, er zijn handige scan functies om al je bonnen en facturen in te laden.
Een online boekhouder is aanzienlijk goedkoper dan een persoonlijke boekhouder, dit heeft te maken met handige functies die gebruikt kunnen worden, er wordt enorm op tijd bespaart. Deze overgehouden tijd wordt u natuurlijk niet gefactureerd, of terwijl u betaalt minder en bespaart zelf dus ook! Het is bovendien ook mogelijk om een combinatie tussen deze twee te kiezen.
Wat kun je zelf en wat wil ik doen?
Je hoort het vaker, ondernemers die eigenlijk helemaal niet bezig willen zijn met de boekhouding en het liefst doen waar ze voor gekozen hebben, namelijk ondernemen. Je moet als ondernemer goed nadenken over welke delen van de boekhouding je zelf wilt en kunt uitvoeren. Hierbij komt eigenlijk meteen het financiële plaatje om de hoek kijken, wanneer je redelijk vermogend bent met jouw onderneming is de keuze voor uitbesteden natuurlijk sneller gemaakt.
Kennis, tijd en budget
De keuze heeft vooral te maken met kennis, tijd en budget. Het is natuurlijk logisch dat het wat goedkoper wordt wanneer u meer zelf doet. Wanneer je beschikt over kennis over het boekhouden is het een weloverwogen keuze om wat meer zelf te doen. Heb je niet veel kennis in huis dan is het slim om een groot deel uit te besteden, het gaat je uiteindelijk meer geld en vooral tijd kosten.
Snel fouten
Misschien wel het belangrijkste van een persoonlijke boekhouding zijn de fouten die je makkelijk en snel kunt maken. Via een boekhoudprogramma is dit niet tot nauwelijks mogelijk, zeg gedag tegen het opstellen van onduidelijke belasting aangiftes. Het kost enorm weinig tijd, en we weten allemaal, tijd is geld.
Een ander punt dat we al hebben aangekaart is het financiële overzicht dat je wordt verschaft bij het gebruik van een online boekhoudprogramma. Het is natuurlijk belangrijk om bij keuzes een goed overzicht te hebben van de financiële status. Kies het pakket dat het best bij jouw onderneming past en betaal niet voor functies die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken. Boekhoudpakketten vergelijken is niet meer moeilijk tegenwoordig, klik op link om er meer over te lezen. Wil je direct vergelijken? Klik dan op de button.
Buitengewone baten en lasten, wat houden ze in? | Alles wat je moet weten op één pagina!
Tot voor het jaar 2015 werd er vaak gesproken over buitengewone baten en lasten. Inmiddels zijn deze begrippen een beetje achterhaald omdat ze eigenlijk niet meer relevant zijn. Met ingang vanaf het jaar 2015 is het immers zo dat deze lasten niet langer apart worden...
Matchingbeginsel | Wat is het precies? | Lees hier de informatiegids en kom er snel achter!
Het matchingbeginsel is één van de absolute basisbeginselen die toegepast dienen te worden bij het opstellen van een jaarrekening. Op het ogenblik dat de jaarrekening wordt gecontroleerd door een accountant wordt er steevast gecontroleerd of...
Garantievoorziening, wat is het & hoe kan je dit inboeken? | Lees er hier alles over en kom erachter!
Wat zijn voorzieningen en wat is dan precies een garantievoorziening? Stel dat jij als ondernemer een mogelijke schadeclaim signaleert, dat in de toekomst tot kosten zal leiden. Denk bijvoorbeeld aan de kosten door een constructiefout of een mogelijke schadeclaim voor...
Financiële vaste activa | Wat verstaan we hieronder? | Alle informatie in een notendop!
De financiële vaste activa is een balansrubriek waar vaak veel onduidelijkheid over is. Dit komt doordat de meeste mensen bij financiële vaste activa al gauw denken aan beleggingen. Toch is er een groot verschil tussen beleggingen en langlopende aandelen in bedrijven....
Herwaarderingsreserve | Wat betekent het & hoe bereken je dit? | Alles wat je moet weten op één pagina!
Ondernemingen moeten rekening houden met prijsveranderingen van hun activa op de balans. Wanneer deze aanschafprijs van de activa toeneemt of afneemt, dan mag de boekwaarde van de huidige activa ook omhoog gaan. Bij de verkoop hiervan krijg je immers meer of minder...
BTW relatiegeschenken | Wat houdt het precies in & is het aftrekbaar? | Lees alle informatie hier!
Als onderneming kun je de band met klanten verbeteren middels een relatiegeschenk. Ook kun je een relatiegeschenk geven aan een klant als blijk van waardering. Deze giften zijn ondernemingskosten en beïnvloeden je inkomstenbelasting en winst. Hiervoor gelden uiteraard...
Vlottende activa | Wat houdt het in & wat valt eronder? | Lees de informatiegids van A-Z!
Wij krijgen regelmatig de vraag: "Wat zijn vlottende activa?" en daarom gaan wij er jou op deze pagina meer over vertellen. Vlottende activa is een term die altijd terugkomt op de balans van een bedrijf. De term staat altijd aan de actiefzijde (debetzijde) van de...
Materiële vaste activa | Wat moet ik erover weten & hoe werkt het? | Kom er hier achter!
Materiële vaste activa zijn bezittingen van een bedrijf die voor een langere periode worden gebruikt bij de bedrijfsvoering. Dat wil zeggen dat een actief bestemd is voor de het produceren of leveren van goederen en diensten. Ze dragen op een duurzame manier bij aan...
Vasta activa | Wat houdt het precies in & wat moet ik erover weten? | Lees hier alle informatie!
De vaste activa betekenis is: alle bezittingen die langer dan één jaar in het bezit zijn van de onderneming en worden gebruikt bij de bedrijfsvoering. Deze term wordt veelal gebruikt bij het opstellen van de balans van een onderneming. Producten die worden verkocht...
Immateriële vaste activa | Wat betekent het & waar moet ik op letten? | Alles wat je moet weten op één pagina!
Immateriële vaste activa zijn niet-tastbare activa die in het bezit zijn van een bedrijf. Hierbij dienen de activa wel deel uit te maken van de bedrijfsvoering en een toekomstig voordeel te zijn voor het bedrijf. Het kan ook worden gezien als bezittingen die een rol...
Boekhouden in de cloud: wat is het? En wat zijn jouw mogelijkheden?
Tegenwoordig krijg je vaak te maken met online boekhouden, cloud boekhouden of online boekhoudprogramma's. Steeds meer ondernemers en ZZP'ers kiezen ervoor, omdat ze hierdoor altijd en overal bij hun boekhouding kunnen. Boekhouden in de cloud wil namelijk zeggen dat...
Self-billing: wat is het, wat kun je er mee en hoe werkt het? Kom er nu achter!
Self billing, ook wel 'reversed-billing' genoemd is erg in trek, maar wat houdt het precies in? Self billing is een vorm van boekhouden waarbij niet de verkoper, maar de koper de factuur opstelt. De klant als het ware. De vraag 'wat is self billing?' is dus te...
Alle aanbieders vergelijken!