Wat voor functies zijn er allemaal beschikbaar in de meeste boekhoudpakketten? Deel 2

Jul 28, 2018 | Boekhoudpakketten | 0 comments

De meest voorkomende functies die worden gebruikt in de beste boekhoudpakketten. We hebben je al eens ingelicht over andere functies in deel 1, maar nu is deel 2 ook uitgekomen! Lees snel verder om erachter te komen! Heb je deel 1 nog niet gelezen? Klik dan op de link om deze eerst te lezen!

Hieronder een artikel met deel 2 van alle functionaliteiten in boekhoudprogramma’s. Wanneer je deel 1 nog niet hebt gelezen, raden wij je aan om deze eerst even te lezen. Zo wel, veel leesplezier dan!

functies boekhoudpakket
functies boekhoudpakketten

Jul 28, 2018 | Boekhoudpakketten | 0 comments

Boekhoudpakket met ICP-opgave

Het kan natuurlijk doen dat u zaken doet in het buitenland. Er moet dan naast een BTW aangifte ook een ICP opgave worden gedaan. De ICP opgave staat voor intracommunautaire prestaties. Er zijn gelukkig veel boekhoudpakketten die deze functionaliteiten in hun pakket hebben zitten. 

Voor het versturen van een ICP heb je soms een PKI overheidscertificaat nodig. Het is dus erg belangrijk om tijdens het vergelijken van je boekhoudpakket rekening te houden met deze factoren als je zaken doet in het buitenland.

De klantenservice van online boekhoudpakketten

Er zijn veel ondernemers die maar beperkte kennis hebben van online boekhoudpakketten, toch willen veel zelfstandig ondernemers het heft in eigen hand houden waardoor een online helpdesk goed van pas kan komen. Let goed op tijdens het vergelijken want lang niet alle boekhoudpakketten bieden ondersteuning aan hun klanten d.m.v. een helpdesk. Daarbij zijn er vaak verschillende openingstijden, wachttijden, klantenafhandeling en worden niet alle technische vragen ondersteund.

Omdat je als ondernemer vaak overdag werkt en in de avond de boekhouding doet is het wel handig om een helpdesk te hebben die wellicht tot later in de avond geopend is zodat je ergens terecht kan met je vragen. Als een helpdesk van 9.00 tot 17.00 uur is geopend, kunt u maar beperkt terecht met vragen.

De wachttijd van een klantenservice

Als je een vraag hebt zijn er genoeg helpdesks die u graag zo snel mogelijk helpen. Toch komt het vaak voor dat je een vraag per e-mail of chat stelt en er pas na 48 uur gereageerd wordt. Vervelend als je snel door wil en in de huidige tijd mag je er toch wel vanuit gaan dat je direct geholpen wordt maar dit is lang niet altijd het geval.

Het behandelen van technische boekhoudpakket vragen

Er wordt door veel aanbieders hulp geboden bij technische vragen over het desbetreffende boekhoudprogramma. Daarbij kan je denken aan vragen als hoe kun je een factuur invoeren of hoe voer je bepaalde berekeningen uit?

Maar je kunt natuurlijk veel andere vragen hebben over de boekhouding zelf. Veel aanbieders van boekhoudpakketten handelen alleen vragen af over de techniek achter het boekhoudpakket. Gelukkig zijn er diverse aanbieders die zich onderscheiden door ook service te bieden over het boekhoudpakket zelf, veel ondernemers hebben weinig verstand van boekhouden en hebben dan ook vaak vragen over allerlei boekhoudkundige zaken.

De wettelijke bewaarplicht van 7 jaar

Het is volgens de wet verplicht om alle gegevens 7 jaar te bewaren. Dit is voor de herzieningstermijn van de aftrek voorbelasting en onroerende zaken zoals een bedrijfspand. Wat voor jouw als ondernemer belangrijk is dat je niet jarenlang hoeft door te betalen omdat boekhoudpakket aanbieders verplicht zijn jouw gegevens te bewaren.

De wettelijke opzegtermijn van boekhoudpakketten

Veel boekhoudpakketten maken gebruik van een opzegtermijn van een maand of een jaar. Toch komt het ook vaak voor dat er opzegtermijn van 3 maanden is vastgesteld. Let er bij het vergelijken goed op als je bijvoorbeeld een nieuwe aanbieder wilt uitproberen.

Abonnementen van online boekhoudpakketten

Alle boekhoudpakketten maken gebruik van een abonnementsvorm. Dit wil zeggen dat de ondernemer maandelijks een vast bedrag betaald om gebruik te maken van de diensten die geleverd worden. De abonnementstarieven variëren behoorlijk omdat de functionaliteiten van een boekhoudpakket natuurlijk sterk kunnen verschillen. De abonnementstarieven verschillen per online boekhoudpakket van € 5,- per maand tot € 99,- per maand.

Als je een eenvoudige boekhouding wil voeren, voor bijvoorbeeld een eenmanszaak, is een maandbedrag van maximaal € 25,- echt meer dan genoeg. Vergelijk verschillende boekhoudpakketten en abonnementstarieven voordat u een proefabonnement neemt zodat je niet voor onverwachte teleurstellingen komt te staan. Direct boekhoudpakketten vergelijken? Klik dan op de button hieronder, wil je meer info over vergelijken? Klik dan op de link.

Handige & leuke Video’s

Alle aanbieders vergelijken!